Flytten från Mowbray!

(Eftersom att vi inte har något internet i det nuvarande boendet så är det här bloginlägg som jag inte kunnat lägga upp tidigare)

I Lördags (30/11) flyttade vi från till Observatory som inte ligger långt bort från Mowbray där vi tidigare bodde. Nu bor vi mer centralt och har nära till restauranger osv. Huset där vi nu bor är mindre men lite fräschare och mysigare, så vi trivs bra.

Det enda problemet är att vi inte har internet, de har sagt att vi skulle få det denna vecka så det är väl bara att vänta och se. Då vi håller på att skriva på vår rapport och behöver ha internet för detta så har det varit lite jobbigt och man inser verkligen hur beroende man är att ha tillgång till internet. Men vi går till ett internetcafé som bara ligger några minuter bort, det funkar ju så länge...

Under söndagen (1/12) åkte vi in till stan för att vara med streetwise sports , men väl framme i stan såg vi inte till varken Adam, Barney eller några fotbollskillar. Då gick vi en sväng på en marknad och vi fick sedan ett meddelande om att det inte skulle bli av något idag, så vi tog en minibuss hem för att skriva på rapporten istället.

Vi hade även lite adventsfika med pepparkakor och tände första adventsljuset. Jag och Emma såg även första avsnittet av årets julkalender. Det var mysigt även om man inte direkt får så mycket julkänslor här bland sol och palmer (hehe)

måndagen (2/12) blev det också rapportskrivande, men på kvällen gick vi och såg Nelson Mandela filmen på bio – ”A long walk to freedom”. Jag blev riktigt berörd av denna film, så otroligt bra! Det var en gripande film och då vi även har varit på Robben Island där Nelson satt fängslad i 18 år, så var det lite extra instressant och man hängde med bra i filmen. Man fick en bättre insikt i hur hemskt det var under apartheid for de icke-vita människorna i Sydafrika.

I onsdags (4/12) åkte vi till ett ”dagis” i Phumlani tillsammans med John. Där lekte vi med en massa barn i en lekpark och vi gjorde ordning fika till dem i form av tårta, juice och bananer. Det var ett riktigt sliskfika (hehe) och ni kan ju tänka er vilken sockerkick barnen fick efteråt.

Men barnen var väldigt söta och de lyssnade bra på tillsägning från de som jobbade där. Efter fikat sjöng de olika sånger för oss. Det var en riktigt rolig dag och jag njuter verkligen då jag får chans att vara med barn, speciellt när det är i en kåkstad, då känner man att man är betydelsefull och man får överrösa dem med kärlek!

På kvällen blev det internetcafe och efter det åt vi på en mexikansk restaurang som hade otroligt god mat.     

På återseende! / Julia



Kommentarer
Tania

Jag är sjukt irriterad på Telkom som tar en evighet på sig att installera internet!! När ni vill kan ni sitta på kontoret. NI kan få en nyckel om ni vill sitta där på kvällen också. Säg till!

2013-12-10 @ 22:38:41
URL: http://taniataniatania.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

missfrykis.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Julia och är 22 år. Jag bor sedan ett år tillbaka i Umeå tillsammans med min sambo Robin och vår hund Pexs. Här kan du läsa om allt från vardagliga händelser till livet som socionomstudent.

RSS 2.0