District 6

Hejdär!
 
Igår, Onsdag, fixade Pastor John från Youth solution så att vi fick hjälpa till på härberget i district 6- "Haven night shelter". På detta härberge bor ca 100 st från 18 år och uppåt.
Vi fick en liten rundvandring av en kvinna som är socialarbetare och har jobbat på stället i 15 år. 
Vi fick se både kvinnornas och männens sovrum. De bestod av våningsängar med tre sängar vardera och bredvid hade dem ett "gallerskåp" med diverse ägodelar sedan hade de tillhörande badrum som faktiskt var rätt så fräscha.
Man kände sig som inkräktare i deras personliga utrymme och att vi "rika" människor stod och kollade på dem...
 
Vi fick vara i köket och hjälpa socialarbetaren (kommer inte ihåg hennes namn) med både att ställa fram "thé time",  värma lunch och servera detta till dem vilket kändes väldigt bra och alla var så tacksamma!
Vi fick även hacka en massa olika grönsaker och kött, och då pratar vi om mat till alla dessa hundra, och laga till detta i en enorm gryta med den största träslev jag någonsin sett (hehe)
 
 
 
 
 
Under tiden maten skulle koka så fick vi tvätta fönstrena i kvinnornas sovrum och ställa fram bord och stolar inför lunchen.
 
Även om vi inte hade så många arbetsuppgifter och fick stå och vänta på order, så var det trots detta en speciell upplevelse att vara på härberget. Att få hjälpa till på ett sånt här ställe där de ofta är många obetalda arbetare som kämpar och offrar sig själva för andra människor, och sprida lite leenden omkring sig till människor som har det svårt i livet kändes betydande!
 
Vi får se om det blir fler gånger vi får åka hit, men jag hoppas att vi då får fler arbetsuppgifter. Vi är ju trots allt svenskar som är vana att jobba mycket och effektivt (hehe)
 
Hörs snart/ Julia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

missfrykis.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Julia och är 22 år. Jag bor sedan ett år tillbaka i Umeå tillsammans med min sambo Robin och vår hund Pexs. Här kan du läsa om allt från vardagliga händelser till livet som socionomstudent.

RSS 2.0