Första helgen i Kapstaden

 
                                                    
 
 
                                                   
 
 
 
 
Halloj!
Den här första helgen har varit väldigt busy om man så säger och väldigt mycket intryck att ta in hela tiden, så bloggandet har inte hunnits med riktigt...
 
Den här helgen har handlat mest om att komma in i livet här, träffa alla som bor i vårt hus (The Penrose house) och få se lite av hur South ambition arbetar. 
 
Vi bor alltså i Penrose huset som har 15 st rum. Vårt gäng har två rum och vi har ett gemensamt kök med de andra internationella studenterna. Det har tyvärr inte funnits varmvatten i alla duscharna så första i fredags blev tog jag den snabbaste duschen i mitt liv och då det inte har varit så varmt ute så har jag ständigt varit frusen.
Men det är en upplevelse också, man blir så sjukt tacksam över allt man har hemma i Sverige, allt som man tar för givet... 
 
I lördags följde vi med på "Township" (kåkstad på engelska) där vi var tillsammans med en massa barn i en kåkstad och hade aktiviteter för dem. En del spelade fotboll och en del hade ansiktsmålning, men jag och de andra satt mest och umgicks med barnen som klättrade på en och flätade våra hår. Jag hade fullt upp med att ta in allt och smälta att man verkligen var i Sydafrika.
 
                                           
 
 
Vi hade också alla med oss ganska stora vattenflaskor för att ha under dagen, men det fick vi istället ge till de törstiga barnen som kom fram till oss och då kände jag direkt att jag inte hade något behov av vattnet, gav hellre till dem som behövde det bättre. Barnen fick även mat och det var vi med och betalade för så det kändes ju jätte bra att få vara delaktig på det sättet.
 
Det var en trevlig dag, dock var det väldigt blåsigt och därav väääääldigt kallt. Hade bara ett linne (Trodde ju att man skulle komma till värmen) så gåshuden var synlig hela dagen... Dessutom hade jag en stor kamera hängandes runt mig så det var svårt att springa runt och hålla värmen då man inte gärna ville lägga ifrån sig kameran.
 
Men man fick lite perspektiv på det hela när vi gick igenom hela kåkstaden innan vi skulle åka hem. Vi fick, på ett väldigt konkret och påtagligt sätt, se hur verkligheten kan se ut. Att dessa familjer faktiskt bor i de små "husen" som liknar skjul byggda av skräp. Så vad är då att frysa lite grann eller känna sig besvärad att man har en så otymplig kamera? Så det blev lite känslomässigt då vi gick förbi alla hus och familjer som bodde där, Har bara sett kåkstäder på håll.
 
                                              
 
 
När vi efter dagens slut skulle åka hem hoppade barnen in i vår buss och var nästan omöjliga att få ut. När vi tillslut fått ut alla och började köra iväg hade vi flera av de större barnen springandes efter bilen och de hoppade upp bak på bilen. Det hängde med en bit efter vägen och vi alla var så oroliga att det skulle skada sig, så det var lite obehagligt. 
Det blev sedan en varm dusch och efter det middag ute med hela gänget och en till svensk tjej. 
 
                                          
 
Idag, söndag, har vi haft en heldag med att promenera runt i Kapstaden för att få veta var t ex polisen är, apoteket, affärer och så vidare. Vi har även fått veta hur vi tar oss runt med olika färdmedel här, men framförallt fått se den ooooootroligt vackra staden med dess olika kända platser och havet.
 
                                                 
Vi har säkert gått en mil idag, men med bra skor, mycket vatten, trevliga människor och lite glass så har det inte varit några problem, utan mest skönt och idag (tack och lov) fick vi äntligen den efterlängtade solvärmen!!!
I staden var det så stora och höga byggnader att det var ganska vindstilla. Har förstått att det blåser väldigt mycket här, men idag var det underbart och man har fått börja på brännan (hehe)
 
Ikväll blir det grillning med "the penrose family" så det blir trevligt! 
 
En sak till innan jag ska gå och göra mig i ordning för kvällen.
Det är ju nämligen så att vi måste flytta om typ tre veckor, för det ska sälja huset. (Annat boende för oss är fixat) Så det känns väl lite tråkigt, alla som man lärt känna flyttar åt olika håll, men det blir iaf inte så långt härifrån.
 
Vi hörs snart igen!   / Julia
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

missfrykis.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Julia och är 22 år. Jag bor sedan ett år tillbaka i Umeå tillsammans med min sambo Robin och vår hund Pexs. Här kan du läsa om allt från vardagliga händelser till livet som socionomstudent.

RSS 2.0