Klädsortering på youth solution

 
Hallå där!
 
I onsdags var vi på youth solution (Härberget)
Direkt vi kom dit fick vi sätta händerna i arbete och det handlade om att sortera kläder som hade donerats till dem från olika håll.   (tyvärr hade vi fullt upp så inga bilder togs)
 
Det var säckar fulla med kläder, vissa renare och finare än andra. I en del säckar var det mest bara skräp och man undrade vad de som skänkt detta tänkt på. Det var skitit, trasigt och luktade väldigt illa.
Vi slängde de värsta, men det som faktiskt gick att använda sparade vi. De personer som ska få detta, troligtvis till jul, blir nog bara glad att få kläder som det kan använda. 
 
Men det fanns mycket fina kläder också och mycket nya barnkläder och saker till dem.
Jag tycker det är väldigt kul med sortering av olika slag och speciellt i en sån här situation då man känner att man verkligen gör nytta!  
 
Det tog oss tre timmar ungefär att sortera allt och när det var färdigt fick vi väldigt mycket beröm och att det betydde mycket för dem att det äntligen var gjort. För det var nämligen så att de tidigare hade försökt få killarna att sortera tidigare, men det hade inte riktigt funkat....så allt som behövdes var 6 kvinnor för att få lite ordning, inget illa menat men... (hehe)
 
Vi hoppas att vi kanske till jul få vara med och dela ut detta. Hade varit väldigt roligt.
 
I torsdags kväll, efter en dag på streetwise sport med barnen, blev vi bjuda till youth solution av John. Vi var det kl 19.30. Det enda vi hade fått veta var att det skulle vara för de unga killarna som bor på härberget och några från en kyrka skulle komma dit och spela musik och bjuda på kaffe. 
Vi gick in i en stor sal och där folk stod som i rader för att hälsa oss välkomna in. Det kändes väldigt trevligt och vi satte på näst första raden. Ingen av oss visste vad väntade oss, men jag började snart förstå att det var en riktig gudstjänst vi hade blivit inbjudna till!
 
 
Det var en familj som spelade och sjöng sånger och det var inget mesigt, utan det var både fart på dem och på musiken. Sedan var det två män som delade vittnesbörd om deras liv.
 
 
De berättade svåra saker det varit med om i uppväxten men att Gud hade hjälpt dem på olika sätt. Det var väldigt intressant och starkt att få höra på. Detta berättades mycket för att uppmuntra de unga killarna som kanske är i samma sits som de en gång var. 
 
Det var en ganska annorlunda kyrkupplevelse och väldigt olikt från hur det är hemma i Sverige. Men såklart positiv även fast det inte var det man hade väntat sig.
Det bjöds sedan på kaffe och varmkorv. Så vi fikade och pratade sedan med några av killarna som bor där.
 
 
Jag hade inte förstått tidigare att John var pastor och då jag frågade honom i vilken kyrka han gick i så sa han att det här, youth solution, var hans kyrka och det var det han gjorde. Det tycker jag var så bra sagt!
 
Detta är John tillsammans med en kvinna i en kåkstad som jag tog när vi var där en dag.
 
 
Nu på onsdag kommer vi åka dit igen och vi får se vad vi får göra då. 
 
Hej så länge! / Julia 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

missfrykis.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Julia och är 22 år. Jag bor sedan ett år tillbaka i Umeå tillsammans med min sambo Robin och vår hund Pexs. Här kan du läsa om allt från vardagliga händelser till livet som socionomstudent.

RSS 2.0